Uzavření smlouvy online. Jak na to? Jednoduše jednou z těchto 4 metod

Jak na uzavření smlouvy online

Jak na uzavření smlouvy online? Jednoduše jednou z těchto 4 metod

Pojďme se podívat na to, jak uzavírat smlouvu s někým, kdo s vámi nesedí u jednoho stolu. Následující 4 varianty se vztahují k uzavření smlouvy online tam, kde podpis na nich nemusí být úředně ověřen.

 

1. Posílání smluv e-mailem, alternativně odkliknutím VOP na webových stránkách

Toto je běžný způsob uzavírání smluv. Navíc všeobecné obchodní podmínky (VOP) šetří mnoho starostí se studováním smluv a přesvědčováním druhé strany k jejich fyzickému podpisu, čemuž se dnes mnoho lidí vyhýbá. VOP tvoří obsah smlouvy, tzn. stačí obvykle jen ujednat, co se bude dodávat, množství a cenu. VOP navíc můžete v určité míře jednostranně změnit a vtělit do nich i mnoho dalšího, např. ochranu osobních údajů (GDPR).

Jelikož je toto řešení nejpraktičtější, užívá jej již dnes většina podnikatelů, počínaje nejmenšími e-shopy a konče největšími společnostmi (např. Alza.cz). VOP lze totiž odsouhlasit jak e-mailem, tak odkliknutím na webu, čímž dojde k uzavření smlouvy. Drobný problém by mohl vyvstat, kdyby později někdo tvrdil, že to nebyl jeho e-mail. Například (hypotetický) pan František Kovařík by komunikoval přes e-mail kovar88, a pak by tvrdil, že toto jeho e-mail není a nelze vyvodit, že by byl.

Nicméně na tento způsob podezřelých objednávek máme také systém řešení, a to možnost si vyžádat potvrzení objednávky, číslo občanského průkazu apod. Do doby dodání nemusíte plnit nebo si vyžádáte platbu předem.

Tento způsob uzavření smlouvy online je samozřejmě jednodušší tam, kde komunikace mezi stranami obvykle již nějakou dobu probíhá a např. proběhnou i osobní schůzky. Způsob uzavírání smluv se obvykle řeší právě ve VOP. Kontaktujte nás, rádi vám připravíme VOP na míru!

 

2. Posílání smluv datovou schránkou

Veškeré právnické osoby ze zákona musí mít datovou schránku (a všichni ostatní ji mohou mít za cca 10 min na poště). A jelikož dokumenty v ní jsou opatřené jednoduchým elektronickým podpisem, můžete smlouvu uzavřít i tímto způsobem.

K tomu, aby to fungovalo, je třeba jen otevřít datovou schránku příjmu zpráv od soukromých osob a ukládat .ZFO soubory (obsahující kompletní obsah zásilky, včetně psaní i doručenky), protože v datové schránce se po nějaké době automaticky mažou. Výhodou je, že zpráva odejde hned a máte k ní doručenku.

I zde naleznou VOP uplatnění. Chcete znát hlavní výhody VOP? Přečtěte si náš článek.

 

3. Posílání smluv e-mailem s elektronickým podpisem

Toto řešení je prakticky stejně jednoduché jako varianta 2, akorát elektronický podpis není povinný a někteří lidé jej stále nemají. Zařídit si elektronický podpis je ovšem také jednoduché, na poště jej vyřídíte za pár minut. I zde naleznou VOP uplatnění – přečtěte si náš článek.

 

4. Bankovní identita

Ještě méně rozšířenou formou podepisování dokumentů je bankovní identita, kterou však zatím používá relativně málo lidí. K ověření totožnosti musíte použít aplikaci třetí strany a platit jí za to poplatky.

 

Osobně z vlastních zkušeností doporučujeme nejvíce varianty 1-3. Je škoda, že ne úplně všechny smlouvy jde uzavřít online (např. ty s úředně ověřeným podpisem). Avšak zasazujeme se, aby to brzy šlo.

 

Která právní jednání vyžadují úředně ověřený podpis?

Mezi smlouvy, které vyžadují úředně ověřený podpis, patří všechny převodní smlouvy k nemovitostem, např. darovací smlouva, kupní smlouva k bytu, kupní smlouva k domu či pozemku, zástavní smlouva k nemovitosti nebo jiná věcná práva k nemovitostem typu zákazu zatížení a zcizení apod. Dále takový úředně ověřený podpis vyžaduje smlouva o převodu obchodního podílu ve společnosti. Také všechny plné moci, kterými zmocňujete někoho, aby za vás takovou smlouvu uzavřel.

I zde lze na dálku takovou smlouvu uzavřít, a to pomocí ověření podpisu a následné konverze do elektronické formy. Konverze vytvoří nový originál v elektronické formě, kterou můžete zaslat druhé straně či na katastr nemovitostí nebo obchodní rejstřík. Nejlepší postup je potkat se na podpis s druhou stranou, podpisy ověříte např. na poště a konvertujete do elektronické formy celou listinu s podpisy všech smluvních stran.

Naopak nájemní nebo pachtovní smlouva k platnosti úředně ověřený podpis nepotřebují. Nicméně nic tím nezkazíte a může vám to jen pomoct, aby pak protistrana netvrdila, že takovou smlouvu nikdy nepodepsala.

 

Autor: Mgr. Petr Uklein, vedoucí advokát v advokátní kanceláři ModerniPravnik.cz

 

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row]

Máte zájem o právní konzultaci?

Advokat 1
Advokat 2
Advokat 3
Advokat 4
Advokat 5
Advokat 6
Neváhejte se s námi podělit o svou situaci a stručně popsat, s čím vám můžeme pomoci. Sdělte nám, jak vás můžeme nejlépe kontaktovat, a náš tým se vám obratem ozve s návrhem řešení. Pro vaši lepší orientaci doporučujeme se předem seznámit s naším ceníkem služeb.

    Ještě nejste rozhodnuti? Přečtěte si, co říkají naši klienti!