×

    Od odebírání se můžete kdykoli jednoduše odhlásit.

    Děkujeme, že souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů a veškeré další informace naleznete ZDE.

    loading

    Jak minimalizovat riziko v podnikání? Založte SPV!

    SPV vám pomůže snížit riziko v podnikání!

    Jak minimalizovat riziko v podnikání? Založte SPV!

    Otázka, jak minimalizovat riziko v podnikání, je klíčová pro každého podnikatele. Zvlášť, začíná-li s novým byznys projektem, ať už je to nový e-shop, developerský projekt či třeba pivovar. V takovém případě klientům doporučujeme založení SPV. A jelikož to není všeobecně rozšířený pojem, řekněme si nejdřív, co to je a k čemu to slouží, kdy to založit, na co si dát pozor a co pro založení obstarat.

     

    Co znamená SPV a jak minimalizuje riziko v podnikání?

    Zkratka SPV vychází z anglického special purpose vehicle, v češtině jde o společnost zvláštního určení. V zahraničí jde o hojně využívaný nástroj při různých expanzích na trhu a při agresivnější a rizikovější podnikatelské strategii. U nás ovšem pojem SPV tak zažitý není. Účelem SPV je uskutečnění jednoho konkrétního projektu, většinou je motivem snaha minimalizovat finanční riziko v podnikání.

    Díky SPV ochráníte majetek vašeho dosavadního podnikání, SPV je totiž právně, majetkově i finančně na mateřské společnosti zcela nezávislá – slouží jednomu konkrétnímu účelu, nemá tedy s mateřskou společností prakticky nic společného.

    Zmíněná samostatnost je důležitá primárně pro oddělené riziko v podnikání, které s sebou možný neúspěch projektu, který zastřešuje čistě jen SPV, nese. Neuspěje-li projekt, případný bankrot SPV se finanční situace mateřské společnosti nedotkne. Toto celé může platit i obráceně – dostane-li se do problémů mateřská společnost, SPV bez problémů funguje dál.

     

    V jakých případech založit SPV?

    Jednoduše řečeno – kdykoli, kdy plánujete start jakéhokoli projektu či obchodu, které vyžadují alokaci rizika. Nezáleží přitom, zda jste živnostníci, malí, střední či velcí podnikatelé. Nezáleží ani na tom, v jakém oboru podnikáte. Ať už pro své produkty zřizujete vedle kamenné prodejny nový e-shop, vyvíjíte počítačovou hru, otevíráte novou restauraci… SPV se vám k rozložení rizika hodí vždy.

    Častým použitím SPV jsou dále též realizace developerských projektů, se kterými je spojeno větší finanční riziko, a tvorbu jednotlivých společností k různým projektům někdy vyžadují i banky, mají-li projekt sponzorovat či k jeho realizaci poskytnout úvěr.

    Startujete-li inovativní projekt, který chcete co nejdéle držet v tajnosti, může tvorba SPV taktéž pomoci skrýt ho před konkurencí, která bedlivě sleduje jakékoliv pohyby na trhu u relevantních hráčů.

    SPV má i daňové konsekvence. Koupí-li např. investor zchátralý dům za účelem rekonstrukce a následného prodeje, odděluje skrze SPV finanční riziko, kdyby projekt nevyšel, a současně se při prodeji domu nabízí možnost prodeje celé SPV, která dům vlastní. Drží-li investor SPV dostatečně dlouho, dojde k osvobození od daně z příjmů.

     

    Na co si dát pozor?

    Naštěstí je u SPV výhod podstatně víc než nevýhod, ovšem i SPV vás při jejím špatném použití dostane do potíží. Pamatujte vždy, co SPV znamená – že jde o společnost zvláštního určení, vzniklou k speciálnímu účelu. Tento účel nemá s mateřskou společností nic společného.

    SPV tedy například nesmí sloužit ke skrývání dluhů mateřské společnosti a pro manipulaci s účetnictvím – jako to vyšlo najevo u americké energetické společnosti Enron, jejíž případ je jedním z největších účetních podvodů v dějinách.

     

    Založíme vám SPV a pomůžeme minimalizovat riziko v podnikání

    SPV se většinou zakládá formou s.r.o., krom samotného založení je nutné zajištění živnostenského oprávnění, zřízení bankovního účtu, splnění vkladové povinnosti, zápis společnosti do rejstříku a případně přihlášení společnosti k DPH.

    Na obchodní právo jsme experti, rozumíme podnikání a veškeré úkony se zakládáním společností, daňovým poradenstvím a tvorbou korporátní struktury pro vás umíme obstarat, abyste se vy mohli soustředit čistě na vaše podnikání.

    Neváhejte se na nás obrátit!

     

    Autor článku: Mgr. Petr Uklein, vedoucí advokát, a Jonáš Melecký, právní praktikant