×

    Od odebírání se můžete kdykoli jednoduše odhlásit.

    Děkujeme, že souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů a veškeré další informace naleznete ZDE.

    loading

    Klamavá reklama – poradíme, jak si na ni dát pozor

    Naučte se rozpoznat klamavou reklamu

    Klamavá reklama – poradíme, jak si na ni dát pozor.

    Klamavá reklama je jednou ze základních nekalosoutěžních metod. Nekalá soutěž je poměrně známý pojem, a proto na něj myslí i právo. Právní řády se tak nejen v České republice, ale i po celé Evropské unii snaží nastolit pravidla pro férový a konkurenční boj o zákazníky a také pro ochranu spotřebitelů samotných.

    Za klamanou reklamu označujeme jednání, které je způsobilé poškodit spotřebitele. Kdo je spotřebitelem? Taková osoba, která právně jedná mimo svou podnikatelskou činnost, typicky jste to vy, fyzické osoby, které nakupujete oblečení přes e-shop. Prostřednictvím klamavé reklamy se obchodníci snaží nalákat spotřebitele a prodat jim svůj produkt, ačkoliv jsou údaje o zboží například zkreslené nebo zcela vymyšlené.

    Jak se tedy posuzuje klamavá reklama v praxi?

     

    Co všechno je klamavá reklama?

    Klamavá reklama může mít mnoho podob, a proto nejsou přesně vymezeny veškeré praktiky, které lze za klamavou reklamu označit.

    Za klasickou klamavou reklamu můžeme označit například nepravdivé údaje o složení výrobku, jeho ceně nebo například o místě výroby. Klamavá reklama se dnes už však projevuje i v mnoha jiných praktikách – například když e-shop uvádí, že je zboží dostupné, ale ve skutečnosti je ho nejprve třeba vyrobit.  Nebo když aerolinka uvádí, že na daný let zbývá posledních pár kusů letenek, aby spotřebitel neměl čas nad nákupem detailně přemýšlet, ale letenku koupil co nejrychleji v obavách, že později již dostupné nebudou.

     

    Co už klamavá reklama není?

    Od klamavé reklamy je nutno odlišit jiné prodejní praktiky, které se sice také snaží nalákat pro koupi produktu spotřebitele, avšak většinou je na první pohled poznat, že znázorněnou vlastnost produkt nemá a mít ani nemůže. Takové prodejní technice se říká nadsázka pro propagaci zboží či reklamní přehánění.

    U reklamního přehánění je znázorněna určitá vlastnost, která slouží spíše k zapamatování si produktu nebo ke zvýšení zajímavosti samotné reklamy, ale všem musí být jasné, že samotný produkt takovou vlastnost nemá. Jako příklad je možné uvést slogan „Red bull vám dává křídla“ a reklamu, kde se určitá osoba napije Red bullu a narostou mu křídla. Takové přehánění slouží ke zvýraznění sdělení, že Red bull je energetický nápoj a po jeho vypití budete mít více energie například na sportovní výkon.

     

    Kdo dohlíží na klamavou reklamu?

    Jelikož je klamavá reklama zakázanou praktikou, existují samozřejmě i určité orgány, které dohlíží na dodržování zákazu užívání klamavé reklamy.

    Vzhledem k tomu, že klamavou reklamu neupravují pouze národní předpisy, ale také právo Evropské unie, které dbá na vysokou ochranu spotřebitele, zahrneme v tomto odstavci i několik informací o evropských předpisech. Směrnice, jakož i nařízení, EU navíc platí nejen pro podnikatele ze zemí EU, ale také i pro podnikatele ze zemí mimo EU, pokud nabízejí své výrobky na evropském trhu. Z tohoto komplikovaného schématu vyplývá, že cílem evropské legislativy je co největší rozšíření ochrany spotřebitelů. Za porušování zákazu klamavé reklamy hrozí firmám pokuty do výše až 4 % jejich ročního obratu.

    Na našem území chrání (nejen) spotřebitele Česká obchodní inspekce, která je zřizována Ministerstvem průmyslu a obchodu. Ta pravidelně zveřejňuje například práva spotřebitelů v obchodním styku a praktické návody, jak uplatňovat svá práva. Mezi její další oprávnění spadá i udělování pokut.

    A v neposlední řadě působí v České republice také orgán nazvaný Rada pro reklamu, který se již přes dvacet let snaží o samoregulaci a kultivaci reklamního prostředí. Rada pro reklamu také vydala Etický kodex reklamy, který slouží jako vodítko pro vytváření férové reklamy.

     

    Závěr

    Klamavá reklama je velice komplexní problém, se kterým se setkal snad každý spotřebitel. Cílem klamavé reklamy je změnit hospodářské chování spotřebitele, který by si za běžných okolností počínal při svém nákupu jinak. Pokud máte problém s vymáháním svých spotřebitelských práv, obraťte se na náš zkušený tým, který vám s vaším problémem rád pomůže.

     

    Autor: Mgr. Petr Uklein, vedoucí advokát advokátní kanceláře ModerniPravnik.cz, a Tomáš Kolařík, právní praktikant

    #klamaváreklama #ochranaspotřebitele #spotřebitel #podnikatel #právo #nákupy