Bankovní podvod: Jak získat zpět peníze z online podvodu
Stal se vám bankovní podvod a přišli jste o peníze kvůli internetovému podvodu? V článku najdete konkrétní návod, jak postupujeme, když klientům někdo ukradne účet a převede peníze pryč. Vysvětlíme vám, proč musíte reagovat okamžitě, jak správně reklamovat u banky a proč se nesmíte nechat odbýt. Dozvíte se také, jaké argumenty proti bance používáme a jak jsme už mnoha klientům pomohli dostat statisíce korun zpět.
Tentokrát si rozebereme typický průběh bankovního podvodu na internetu. Dozvíte se:
- Jak vypadá běžný scénář online podvodu a ukradeného účtu
- Jak postupujeme ihned po zjištění podvodu, abychom zvýšili šanci na vrácení peněz
- Jak správně reklamovat u banky a proč se nenecháváme odbýt
- Jaké konkrétní argumenty proti bance používáme a proč jsou úspěšné
- Jak podáváme trestní oznámení a proč to dává smysl
- Proč se vyplatí nechat se zastoupit advokátem, který už klientům získal statisíce zpět
Jak vypadá typický bankovní podvod na internetu?
Představte si, že se chcete přihlásit do internetového bankovnictví. Otevřete e-mail nebo SMS, kde najdete odkaz na stránku, která vypadá přesně jako vaše banka. Zadáte přihlašovací údaje, případně i autorizační kód. Podvodníci díky tomu získají přístup k vašemu účtu, aktivují si mobilní bankovnictví na svém zařízení a během několika minut převedou všechny vaše peníze pryč. Vy zjistíte, že někdo ukradl účet, až když vám přijde upozornění na neznámé transakce nebo se už do internetového bankovnictví vůbec nedostanete.
Podvodníci často využívají phishing, podvodné e-maily, SMS, falešné platební brány nebo dokonce deepfake hovory. Výsledek zůstává stejný: ukradený účet a peníze pryč.
KROK 1: Okamžitě kontakujte banku
Rychlá reakce rozhoduje o úspěchu. Když klient zjistí bankovní podvod, okamžitě kontaktujeme banku a označíme platby za podvodné. Voláme na zákaznickou linku, případně jdeme přímo na pobočku. Trváme na tom, že došlo k bankovnímu podvodu, a požadujeme okamžité zablokování všech podezřelých transakcí i účtu.
Nenecháváme se odbýt tvrzením, že klient sám zadal platby. Pokud někdo padne za oběť internetovému podvodu, podvodníci ho zmanipulují a on jedná v dobré víře. Vždy požadujeme, aby banka označila platby jako podvodné i v mezinárodním systému (například „fraudulent payment“), což zvyšuje šanci na zmrazení prostředků na cílových účtech.
Pokud banka tvrdí, že už je pozdě, nevzdáváme to. I několik hodin po podvodu dokážeme některé transakce zachytit, zejména pokud peníze ještě neopustily český bankovní systém. Zároveň klientovi pomáháme změnit všechna hesla a zabezpečit účty. Pokud podvodníci získali i údaje k platební kartě, kartu ihned blokujeme.
KROK 2: Reklamace postupu banky
Banky často reklamaci zamítnou s tím, že klient zadal přihlašovací údaje nebo potvrdil platby. Takové argumenty ale neobstojí, pokud klienta někdo obelhal. My se nikdy nenecháme odbýt jednoduchým zamítnutím.
Při reklamaci vždy argumentujeme tím, že banka musí chránit klienta před neautorizovanými platbami. Zákon o platebním styku i evropská legislativa ukládají bance povinnost zavést a používat detekční mechanismy, které odhalí podezřelé transakce a typické scénáře podvodů. Pokud někdo třeba typicky provede několik vysokých převodů v krátkém čase na neznámý účet, banka musí takové transakce vyhodnotit jako podezřelé a pozastavit je.
V praxi banky často kontrolní mechanismy nenastavují správně nebo je vypínají, protože jejich provoz stojí peníze. My v reklamaci vždy upozorňujeme na konkrétní okolnosti – například že transakce neodpovídaly běžnému chování klienta, proběhly v neobvyklém čase, byly rozděleny do několika menších převodů a všechny směřovaly na jeden účet.
Zamítnutí reklamace není prohra, podáváme odvolání!
Pokud banka reklamaci zamítne, okamžitě podáváme odvolání. V odvolání podrobně rozepisujeme, jak banka selhala ve svých povinnostech, a přikládáme důkazy o tom, že klient jednal v dobré víře a podvodníci ho zmanipulovali. Vždy připomínáme, že označit chování klienta za „hrubou nedbalost“ nelze jen proto, že naletěl sofistikovanému phishingu. Podvodníci dnes napodobují stránky banky k nerozeznání a běžný uživatel je nemá šanci odhalit. Díky těmto argumentům jsme už mnoha klientům získali zpět statisíce korun, které jim podvodníci odcizili. Banky často ustoupí až po důkladné právní argumentaci a tlaku z naší strany.
Banka musí prokázat, že klient skutečně zásadně pochyboval – například že vědomě poskytl přístupové údaje cizí osobě, ignoroval varování nebo opakovaně zadával údaje na podezřelých stránkách. Většina obětí online podvodu ale jedná v dobré víře, pod tlakem a ve stresu. Podvodníci používají psychologické triky a přesvědčí i zkušené uživatele.
S bankou se umíme domluvit
Když řešíme bankovní podvod, v odvolání proti zamítnutí reklamace vždy zmiňujeme možnosti jako je medializace případu nebo obrácení se na finančního arbitra. Zkušenost nám ukazuje, že banky mají značný zájem na smírném řešení podobných případů. Bankovní instituce si velmi zakládají na své reputaci a veřejném obrazu, proto se snaží vyhnout negativní publicitě a dlouhým sporům s klienty. Medializace případu bankovního podvodu může poškodit důvěru veřejnosti v bezpečnost jejich služeb, což pro banku představuje mnohem větší ztrátu než vrácení ukradených peněz několika klientům, kteří vyhedají odbornou pomoc advokáta.
KROK 3: Podáme ihned trestní oznámení
Zároveň s tahanicemi u banky podáváme za klienta trestní oznámení přímo státnímu zastupitelství. Tento krok má zásadní význam nejen pro samotného klienta, ale i pro další oběti.
Policie a státní zástupce mají pravomoc okamžitě zmrazit prostředky na účtech, kam podvodníci převedli peníze. Pokud se peníze ještě nachází v systému, můžeme je získat zpět. Podvodníci často okrádají více lidí najednou. Včasným oznámením pomáháme i dalším obětem a zvyšujeme šanci na dopadení pachatelů.
Trestní oznámení připravujeme za klienta, vysvětlíme, jaké podklady potřebujeme a postupujeme tak, abychom maximalizovali šanci na úspěch. Státní zástupce může v rámci trestního řízení nařídit zajištění peněz na účtu, pokud existuje podezření, že jde o výnos z trestné činnosti. Policie nebo státní zástupce vydají usnesení, které bance zakáže vyplatit určitou částku nebo tzv. zmrazí prostředky na účtu.
Pokud důvody pro zajištění pominou, zajištění se zruší a majitel účtu získá zpět právo s penězi disponovat. Zajištění lze použít nejen na účtech obviněného, ale i na účtech třetích osob, pokud existují důkazy, že prostředky pocházejí z trestné činnosti.
Bankovní podvod a typické scénáře: S čím se nejčastěji setkáváme?
- Phishingové e-maily a SMS: Podvodník pošle odkaz na falešnou stránku banky, kde klient zadá přihlašovací údaje.
- Telefonáty falešných bankéřů (vishing): Volající se vydává za pracovníka banky, tvrdí, že účet je napaden, a přesvědčí klienta k převodu peněz na „bezpečný účet“.
- Inzertní podvody: Klient prodává zboží přes bazar, podvodník pošle odkaz na falešnou platební bránu, kde klient zadá údaje ke svému účtu.
- Deepfake hovory a falešné identity: Podvodníci využívají umělou inteligenci k napodobení hlasu nebo identity známých osob.
- Ukradený účet: Podvodník získá údaje a převezme kontrolu nad internetovým bankovnictvím.
Pomůžeme vám získat peníze zpět z bankovního podvodu!
Pokud vás trápí bankovní podvod, internetový podvod nebo online podvod, dokážeme vám pomoci. Máme zkušenosti s desítkami případů, kdy jsme klientům získali zpět statisíce korun. Vždy postupujeme rychle, důsledně a s maximální péčí o vaše práva. V oblasti bankovních podvodů se orientujeme a víme, jaké kroky podniknout, abychom ochránili vaše peníze.
Autor Mgr. Barbora Janáčková, právník a advokátní koncipient v advokátní kanceláři ModerniPravnik.cz, a Jonáš Melecký, právní asistent
Neváhejte se na nás obrátit ještě dnes! Jsme na telefonu a odpovíme rychle i písemně!