Gaming law: Seznamte se s právními specifiky vývoje her

Právní vztahy v oblasti gaming law

Gaming law smlouvy

Hraní nejrůznější her na všech možných konzolích a zařízeních představuje dnes čím dál tím větší byznys. V gaming průmyslu se točí stále více peněz a hraní her nabírá obrovské popularity u téměř všech věkových skupin. Výroba her má svá specifika a často u zrodu hry stojí velké množství osob z nejrůznějších koutů světa. Herní průmysl je sektorem, pro který takřka neplatí hranice. Vzhledem k tomu, o jak velký byznys se jedná, však silně doporučujeme mít veškeré vztahy ošetřené kvalitní smlouvou. Ačkoliv se vám může zdát, že gaming law je něco složitého a abstraktního, mnohdy stačí pro kvalitní nastavení právních vztahů klasická občanskoprávní smlouva s drobnými modifikacemi.

 

Co upravují gaming law smlouvy?

Gaming law smlouvy mohou mít širokou paletu využití. Jednoduše řečeno jde o smlouvy, které upravují právní vztahy vznikající okolo videoher, ať už se jedná o hry mobilní, počítačové nebo hry určené pro nějakou herní konzoli.

Častým využitím těchto smluv je ukotvení právního vztahu mezi majitelem značky a jednotlivými vývojáři. Na výrobě her se často podílí spousta vývojářů z celého světa, kteří spolu navzájem ani se zadavatelem práce nemusejí přijít do osobního styku. Majitel značky, který chce hru vyrobit, zadává vývojářům jednotlivé úkoly a ti za jejich plnění obdrží finanční odměnu, ať už jde o sjednanou částku nebo o podíl na zisku.

Gaming law má však určitá specifika a využití klasických smluv z občanského zákoníku bez úprav zde nebude fungovat. Klasické smlouvy musíte pro potřeby gaming law upravit a dát si pozor na některé konkrétní věci.

 

Na co si dát pozor u gaming law smluv?

Vývoj her se svou povahou nejvíce podobá smlouvě o dílo. Je zde nějaký objednatel, který zadává práci a platí za ni odměnu, a také zhotovitel, který dílo (v tomto případě hru) vytváří podle objednání a za tuto práci mu náleží odměna.

 

1. Vlastnické právo

U vývoje her je důležitou otázka, kdo je vlastníkem výsledného produktu. Zda programátor, nebo objednatel. Na tento vztah dopadá ustanovení autorského zákona o zaměstnaneckém díle, avšak v případě vývoje softwaru platí, že autorská práva přecházejí přímo na objednatele. Objednateli tak náleží majetková práva s hrou spojená a může rozhodovat o jejím použití.

Přesto však doporučujeme všechna tato práva a vzájemné vztahy ve smlouvě vyřešit, abyste předešli následným komplikacím. V některých případech se navíc vývojář nebude chtít vzdát autorského práva. V takovém případě můžete ve smlouvě ošetřit, že autorská práva náleží vývojáři a objednateli bude udělená licence na využití práv k dílu.

 

2. Podpis smlouvy a komunikace smluvních stran

Občanský zákoník uvádí, že lidé mohou uzavřít právní jednání v písemné formě mechanickými prostředky (elektronicky) tam, kde je to obvyklé. V dnešní době je podepisování elektronických smluv celkem běžné. Nicméně může být otázkou, jak by se k této problematice stavěl případně soud.

Gaming law se však v drtivé většině případů uplatňuje v online prostředí. Smluvní strany spolu často komunikují pouze na dálku, a tak není podepsání klasické papírové smlouvy dost dobře možné. Proto doporučujeme ve smlouvě zmínit, že strany jsou srozuměné s tím, že elektronický podpis k uzavření smlouvy stačí. Též doporučujeme ve smlouvě zároveň uvést, že smluvní strany spolu budou komunikovat elektronickými prostředky komunikace na dálku (e-mail, discord atd.).

 

3. Právní režim

Jak jsme již několikrát zmínili, výroba her je dnes globální záležitostí a podílejí se na ní lidé ze všech koutů světa. Pokud chcete mít jistotu, že máte váš právní vztah dobře ošetřený, doporučujeme do smlouvy vložit, že uzavřený právní vztah se řídí právním řádem České republiky. V případě komplikací tak totiž snadněji naleznete právní pomoc a řešení.

 

4. Odměna formou podílu na zisku

Častou formou odměny je výplata podílu na zisku. Takový podíl může být určený různě, většinou však odpovídá poměru odvedené práce na hře. Důrazně však doporučujeme, aby ve smlouvě byla dobře ošetřená splatnost takové odměny.

Vývoj a distribuce hry totiž nějakou dobu trvá. Počátek výplaty odměny by tak měl být stanovený až od doby, kdy hra vstoupí na trh a začne nějaký zisk reálně generovat. Pro vývojáře naopak doporučujeme stanovit ve smlouvě rozumnou dobu splatnosti odměny, aby svůj podíl dostávali pravidelně.

 

5. Překlad

S uzavíráním právních vztahů se subjekty z jiných států se pojí nutnost komunikace v cizím jazyce. Proto bývá i smlouva upravující právní vztahy sepsaná v cizím jazyce, nejčastěji v angličtině. To je jeden z důvodů, proč pro sepis gaming law smluv obzvláště doporučujeme vyhledat právní pomoc odborníka.

Právnická angličtina má svá specifika a nestačí smlouvu pouze hodit do překladače. Právník ovládající cizí jazyk vám pomůže s tím, aby ve smlouvě byly uvedené správné právní termíny a smlouva si tak udržela svou kvalitu i po překladu.

 

Závěr

Gaming law není nic, co byste i vy sami nemohli zvládnout. Avšak při tvorbě smluv musíte myslet na některé odchylky, které má herní průmysl od jiných činností. I u těchto smluv však platí, že se vám daleko víc vyplatí na jejich tvorbu vyhledat právní pomoc a nespoléhat se na nekvalitní vzory dostupné na internetu. V naší advokátní kanceláři máme odborníky na gaming law, kteří již spolupracují s českými tvůrci videoher. Rádi vám tak v této oblasti poradí a ušijí vám smlouvu na míru.

 

Autor: Tomáš Kolařík a Pavla Bachurová

 

Hledáte odborníky na gaming law? Pak jste tu správně! Kontaktujte nás

Napište našim odborníkům, pomůžeme vám!

Advokat 1
Advokat 2
Advokat 3
Advokat 4
Advokat 5
Advokat 6
Neváhejte se s námi podělit o svou situaci a stručně popsat, s čím vám můžeme pomoci. Sdělte nám, jak vás můžeme nejlépe kontaktovat, a náš tým se vám obratem ozve s návrhem řešení. Pro vaši lepší orientaci doporučujeme se předem seznámit s naším ceníkem služeb.

Ještě nejste rozhodnuti? Přečtěte si, co říkají naši klienti!